26.03.2013 г.

ВЕЛОМАНИЯ 2013: ОСТРОВ ТАСОС

ДЕН ТРЕТИ: ГНЕВЪТ НА ИПСАРИО

05.40 часа.
Събудих се рано. Птиците не бяха спрели да пеят цяла нощ. Излезнах от палатката. Всичко изглеждаше спокойно. Но Ипсарио се бе разгневил и от небето се сипеше ситен дъжд. За щастие маслиновото дърво ни опази в голяма степен. Скоро дъждът престана. Спахме почти до 8.00 часа. След като се събудихме, дълго лежахме в палатките. Не ни се ставаше. Умората от вчера си казваше думата. А и днес бяхме по-спокойни.

Вършихме обичайни неща като закуска, събиране на катун, раздвижване и потегляне по пътя си. Бяхме радостни, защото днес оставаха десет километра до крайната ни точка - Лименас. Решихме да го караме по-лежерно, да се движим с по-бавно темпо, да спираме и да снимаме повече...Времето определено застудяваше. За разлика от предните два дни, сега бяхме облечени с ветробрани и полари, а при спускане дори слагахме качулки на главите си.

Изкачихме се високо над Скала Потамиас, където се откри панорама към крайбрежието. Вълните бяха станали доста сериозни. Явно вятърът в ниското се усилваше.

Последва приятно спускане към село Панагия - перлата на остров Тасос. Поне аз така го определям. Много приятно селце, сгушено в ниското, с типична родопска архитектура и особено приятна и уютна атмосфера.

На центъра на селото цареше особено оживление. Явно защото беше понеделник. Всички магазини и кафенета работеха - гледка, която не видяхме в предходните два дни. Имаше и доста деца - ученици със стилни, сини униформи.

Разгледахме селото и поснимахме доста, след което поехме на път. Оставаха ни последни километри до Лименас, които за щастие преминаха в спускане. Вдясно от себе си видяхме огромна кариера за добив на мрамор. Нямаше как да не спрем и да я разгледаме.

Имахме доста време до ферибота за Керамоти и решихме да хвърлим един поглед на Лименас. Оказа се интересно селце с доста история и археология. За жалост обаче всички археологически паметници, които видяхме, бяха доста занемарени. Нещо нетипично за гърците.

Пак бяхме късметлии. Пристигнахме на пристанището в Лименас в 11.50 часа. Оказа се, че фериботът потегля в 12.00 ч. Побързахме да си купим билети от единствената работеща каса.

12.00 часа.
Отново настанени на палубата, с кафе и сандвич в ръка се отдалечавахме от острова. Времето бе лошо, а вятърът клатеше зловещо ферибота. Ипсарио ни гледаше високомерно на хоризонта. Ние бяхме изпълнили мисията си. Може би гневът му бе породен именно от това...

1. Благодаря за увлекателната обиколка на остров Тасос. Поздравления за идеята и куража! Попътен вятър!